Jelnyelvi Híradó 2009.09.16.

Ez a Magyar Televízió Híradója, a nevem Csömör Károly, jelnyelvi tolmács. Nézzük:

Hírek délben, jó napot kívánok!

Az állami, vagy önkormányzati cégek többsége nyilvánosságra hozta vezetőinek fizetését. A felsővezetők átlagosan két, és három millió forint között keresnek. Azok, akik nem hozták nyilvánosságra a béreket, nem kapnának Uniós pénzt, és állami támogatást, ezt a kormány szóvivő mondta az Estében. Szollár Domokos ugyanakkor hangsúlyozta, a rendelet elsődleges célja, hogy a közérdekű adatokat bárki megismerhesse. A kormány azon gondolkodik, hogy az Uniós pénzeket, illetve hazai fejlesztési pénzeket csak abban az esetben adná oda önkormányzatoknak, önkormányzati cégeknek, hogyha ezt a transzparencia rendeleteknek megfeleltek, hogyha kitették ezeket az adatokat. Ez is egy nagyon erős, nagyon kényszerítő erejű intézkedés lenne. Ezen dolgozik a kormány, meglátjuk, hogy jogilag lehetséges-e ez.

A FIDESZ radikálisan, akár a felére csökkentené az állami cégek vezetőinek fizetését. A párt országgyűlési határozati javaslatot nyújt be, hogy a juttatásokat még az idén mérsékelni lehessen. Szíjártó Péter szóvivő azt mondta, elfogadhatatlan, hogy amíg az állami cégek, és intézmények vezetői havonta milliós fizetéseket tesznek zsebre az adófizetők pénzéből, addig az emberek a kormány költségvetése, és elhibázott gazdaságpolitikája miatt egyre rosszabbul élnek. A politikus szerint nem kell attól tartani, hogy a fizetés csökkentés miatt távoznának a cég vezetők. Ugye ilyenkor jön a kedvenc érv, hogy na, de jelentős radikális fizetés csökkenés esetén majd biztosan ezek a cégvezetők elmennek a piacra, hát nézzék, a piacon az egészen biztos, hogyha valaki több milliárdos hiányt, meg veszteséget halmoz fel egy cégnél, akkor őőő nemhogy a 100 milliós fizetését nem kapja meg, hanem viszonylag rövid úton megköszönik neki az addig elvégzett kiváló teljesítményt.

újabb diákok betegedtek meg, és ma már 78-an hiányoztak a szegedi Vedres István szak-középiskolából. Legtöbben a H1N1 vírus tipikus tüneteire panaszkodnak, lázasak, köhögnek, légúti megbetegedéseik vannak, de senki nem került kórházba. Hogy megakadályozzák a vírus tovább terjedését, két napos tanítási szünetet rendeltek el.

Magyarország befogad egy volt Guantánamói foglyot, ezt a miniszterelnök jelentette be. Bajnai Gordon azt mondta, hogy napokon belül kiválasztják a jelöltet, valószínűleg egy palesztin férfit, aki letelepedhet Magyarországon. Barack Obama amerikai elnök januárban rendelte el a Guantánamói katonai börtön egy éven belüli bezárását. Guantánamón jelenleg több mint 200 embert őriznek, akik többnyire arabok, sokukat évekig tartották fogva, és jogvédők szerint kínozták. A Magyarországra kerülő férfi várhatóan még az idén megérkezik. Magyarország csak olyan személyt fogad be a program keretében, aki ellen nem folyik sem amerikai, sem nemzetközi bírósági eljárás, vagy vizsgálat. A befogadásra azért van szükség e program keretében, mert az adott személy, az illető hazatérése lehetetlen.

Az Európai Bizottság elnöke Hosé Manuel Baroso újabb ötéves megbízatásáról dönt ma az Európai Parlament. Az Unió központjában, Brüsszelben van tudósítónk Víg Zoltán. Szervusz! Elkezdődött már a szavazás? Szervusz éva, jó napot kívánok! A szavazás pár perccel ezelőtt pontosan délben kezdődött el a 736 európai képviselőnek tehát arról kell döntenie, hogy az egyedüli jelölt Baroso folytathatja a munkát újabb öt évig ő vezesse az Unió tulajdonképpeni kormányát, végrehajtó testületet, a brüsszeli bizottságot. Nagyon nagyon forró hangnemben, nagyon szenvedélyes vita folyt két napig, a képviselők egy része vehemensen támadta Barosot, akit azzal vádoltak, hogy mindenben kiszolgálja a tagállamokat, és nem foglalkozik a válság- az európai válság szociális jellegével. Ha megválasztják Barosot, megkezdheti az új bizottság összerakását, milyen biztosi poszt juthat Magyarországnak, és egyáltalán mikor lehetnek új biztosok? Ehhez természetesen meg kell várni, hogy Baroso megkapja a megbízatást, amire a matematikai esély megvan. Onnantól kezdve konzultálni fog a kormányokkal- a tagállamok kormányaival, hogy azok kit jelölnek biztosi posztra. Ezután az elnök maga döntheti el, hogy a tagállamok jelöltjeit milyen posztra delegálja. A magyar biztos személyéről, vagy a magyar biztos által elnyerhető posztra azonban semmilyen megbízható információ nincs, a kormányfő joga a jelölés, Bajnai Gordon azonban a mai napig nem nevezte meg jelöltjét. Víg Zoltán jelentkezett Brüsszelből, köszönjük szépen!

A világbank szerint a klímaváltozás elleni küzdelem a fejlődő országokban is teljesíthető cél, de csak is a fejlett államok pénzügyi, és technikai segítségével. A szervezet jelentése arra is felhívja a figyelmet, hogy a fejlett országoknak maguknak is muszáj vezető szerepet vállalniuk a széndioxid kibocsátás csökkentésében.

Bemutatták a Trabant környezetbarát utódját a Frankfurti Autószalonon. Az elektromos meghajtású kocsi előreláthatólag 20 ezer euróba kerül majd, ami mostani árfolyamon nagyjából öt és fél millió forint. A tervek szerint a zöld Trabantot 2012 végén dobják piacra. Igazi attrakciónak ígérkezett az új Trabant Frankfurtban, már a forma sejtetni engedte, hogy a nosztalgiázni vágyók nem fognak csalódni, aztán lekerült a lepel. Ugyan nem teljesen olyan mint a régi, de doboznak azért doboz. A környezetet viszont már nem szennyezi, mert elektromos meghajtású. Egy feltöltéssel 160 kilométert képes megtenni, és óránként 130 kilométerre gyorsul, mondja az új Trabantról a gyártó cég képviselője, aki egyébként azt állítja, hogy nem a nosztalgiázókat célozzák meg, hanem tömegigényt szeretnének kielégíteni. A sorozatgyártás azonban csak 2012 végén indulhat, feltéve, ha addig lesz befektető, vagyis egyelőre várni kell. így volt ez a legendás előddel is, az egykori NDK-ban akár 10 évet is várni kellett egy Trabantra, sokan kivárták. A legendás dobozból 1957 és 1991 között három millió darabot gyártottak. A Trabant nemcsak a Kelet-Európai közlekedés, hanem egyúttal az akkori életérzés szimbólumává is vált, amint ebből a berlini falra festett grefitiből is kiderül.

Mint ahogy már említettük, a Világbank jelentést készített a klímaváltozásról, most erről számolunk be. Olvadó gleccserek, heves viharok, szárazság. Egytől egyig olyan természeti jelenségek, amelyek a tudósok szerint az ember által okozott klímaváltozás számlájára írhatóak. A globális felmelegedés miatti veszélyek legnagyobb része a fejlődő országokat sújtja, nekik már most szembe kell nézniük az emelkedő tengerszinttel, az áradásokkal, és a szárazságokkal. Kelet-ázsiában, és a Csendes-óceán térségében rengeteg ember él a part mentén, Kínában 130, Vietnámban 40 millió ember életét veszélyeztetik áradások. Szerencsére vannak már olyan alternatív energiaforrások, amelyek révén gátat szabhatunk a Föld felmelegedésének, de ehhez közösen kell cselekednünk, és még most, mondja a Világbank jelentését összeállító egyik professzor. A Világbankhoz egyre több ország fordul, hogy technológiai, és anyagi segítséget kérjen, így kerültek például szélturbinák a Fuji szigetekre, Ruandába pedig napelemek.

Itthon eljutási versennyel kezdődött az európai mobilitási hét. Gödöllőről HéV-vel, vonattalés autóval indultak a csapatok Budapestre, hogy bebizonyítsák: gyorsabb, és egyszerűbb a tömegközlekedést használni, mint autóba ülni. 3, 2, indulunk, jó utat mindenkinek! Hét óra tizenkilenc perckor indult az első csapat, a HéV-re szálltak fel. Tovább Budapest-Keleti pályaudvar. A másik csapat vonattal utazott, BKV, és MáV igazgató, Budapest belvárosa volt a cél. Gödöllőről indultak, és a Stadionok metróállomáshoz akartak eljutni, úgy számoltak, körülbelül félóra az út, ez autóval több mint egy óra lenne. Mintegy 400 ezren ingáznak naponta a fővárosban, nekik akarták bebizonyítani, hogy egyszerűbb, és gyorsabb tömeg közlekedni mint autózni ezért az ilyen dugókat akarják elkerülni a szakemberek. Hogy többen vonatozzanak, a MáV például pályákat újítana fel, és új Intercity kocsikat is venne. Légkondicionáltak, és minden ülés mellett található laptop csatlakozó, és amennyiben lehet, akkor szeretnénk WIFI-t is bevezetni ezekbe a kocsikba. Ilyen szmogos volt a főváros 2008 novemberében, az európai fővárosok közül Budapest levegője az egyik legszennyezettebb. Hogy kevesebb legyen az autó, a levegő munkacsoport behajtási díjat fizettetne mindenkivel, aki a belvárosba tart. Felére csökken az áthajtási idő, és az autósok megspórolják üzemanyagban azt, amit dugóban töltöttek volna, a közlekedés gyorsabb lesz, a levegő pedig tisztább. Az eljutási versenyt végül a vonattal utazó csapat nyerte meg, ezzel indult az európai mobilitási hét az országban.

Kilencen megsérültek, amikor a Borsod megyei Harsánynál egy lovas kocsi egy traktorral ütközött. A lovas kocsi kirándulásra indult 10 emberrel, amikor elment mellette a traktor, beleakadt a szekér, és szétesett, négyen, köztük egy gyerek súlyosan megsérült, a két ló elszaladt, azokat keresik.

Végül az időjárásról: felhősödés kezdődik, de számottevő csapadék nem várható, a hőmérséklet 23-29 fok között alakul.

Jönnek a sporthírek, Híradó fél hatkor lesz legközelebb D. Tóth Krisztával, köszönöm figyelmüket, viszontlátásra!

Készítette: Gallai Dávid