Jelnyelvi Híradó 2010.01.06.

Ez a Magyar Televízió Híradója, a nevem Mikó-Tóth Henrietta jelnyelvi tolmács. Nézzük:

Ez a Híróra délben, jó napot kívánok!

Az ország északi részein jelenleg is havazik, a déli területeken már inkább eső, vagy ónos eső esik. Mindenütt nagyon lelassult a közlekedés, de elzárt település, vagy járhatatlan út egyelőre sehol sincs. A főutak nyugaton, és északon latyakosak, vagy hó kásásak, a déli területeken vizesek, a keleti részeken pedig ahol ónos eső esik, síkosak. A mellékutakra még nem jutottak hókotrók, ezért azok többnyire havasak, csak Szabolcs-Szatmár-Bereg megye keleti felén maradtak szárazak az utak. északon Nógrád megyében, és a Mátrában sokfelé jegesedést is jeleztek, a havazások miatt több vasútvonalon is jelentősen lelassult a forgalom, és most lássuk a részleteket. A fővárosban több mint 100 hókotró, és 700 ember takarítja az utakat, Balogh Judit hajnal óta járja a főváros útjait. Szervusz Judit, mit látsz, mit tapasztalsz? Szervusz, jó napot kívánok! Itt Budapesten reggel óta folyamatosan hol kevésbé, hol jobban, de folyamatosan havazik, ennek ellenére a fő és tömegközlekedési utak mint ahogy mögöttem is láthatóan nagyon jól járhatóak, ezeket folyamatosan takarítják, viszont a kisebb mellékutakra, és a hegyi utakra még egyáltalán nem jutottak el a hókotrók, így azok mindenhol havasak, mi magunk is több olyan autót láttunk, amely az ilyen kisebb hegyi utakra nem tudott feljutni. Mennyit ront a helyzeten, hogy a BKV-nál műszaki okokra hivatkozva harmadik napja nem indul el reggel annyi busz, mint amennyinek kellene? Az mindenképpen elmondható, hogy az elmúlt két naphoz hasonlóan ma délelőtt is kiszámíthatatlan volt a tömegközlekedés., A BKV hivatalos tájékoztatása szerint 16 vonalon kell arra számítani, hogy ritkábban járnak a buszok, mint például a 7-es buszoknál,. Ami mindig is egy kritikus pont volt, ma azt tapasztaltuk, hogy volt olyan időszak, amikor percenként követték egymást a buszok, és volt olyan időszak, mikor hosszabb időre kimaradtak, ezért utána az embereknek két-három buszt is kellett várniuk arra, hogy fel tudjanak szállni a buszokra. Judit, köszönjük szépen! Ma egyébként ma hajnalban üzem- köszönöm, hallgatunk, hallgatunk, bocsánat! Ma egyébként üzemkezdetkor a kontrollcsoportok szolgálatba álltak. Nekik az volt a feladatuk, hogy megnézzék, hogy azért indul-e kevesebb busz, mert valóban műszaki hibásak ezek a buszok. Nagyjából a kontrollcsoportok azt tapasztalták, hogy általában véve tényleg jogosak voltak ezek a műszaki hibabejelentések, és jogos volt, hogy nem indultak el a buszok, ennek ellenére a BKV-tól úgy tudjuk, hogy hat buszvezetőt, és több műszaki embert is felfüggesztettek, mert az ő esetükben azt látták, hogy nem volt jogos, amiért azt mondták, hogy nem indulhat el az a busz. Az biztos, hogy minden kép egész nap arra kell számítani, hogy kiszámíthatatlan lesz a közlekedés. Köszönjük szépen!

Az észak-keleti országrészben is többnyire havazik, de az alacsonyabban fekvő területeken, és Debrecen környékén már ónos eső esik, ott most milyen a helyzet Péter?

Jó napot kívánok, szervusz! Elmondhatjuk, hogy éjszaka óta folyamatosan havazik Borsod, és Heves-megyében, és itt a Bükkben már olyan négy-öt centiméter, a Mátrában pedig 10-15 centiméter hó esett, az alacsonyabb részeken kettő, és öt centiméter közötti a hóréteg. Egyébként a megyék útjait folyamatosan takarítják, ezért a főutak azok nagyrészt vizesek, vagy latyakosak, de a mellékutak több helyen még havasak, ide nem jutottak még el a hókotrók. Egyébként elzárt település nincs egyetlen megyében sem, tehát óvatos közlekedéssel, és hát téli gumival bárhová el lehet jutni. A Volán járatai olyan 10-15 perces késéssel közlekednek, és azt is elmondhatjuk, hogy szerencsére baleset még nem történt a hóesés miatt. Egyébként Miskolcon, mint ahogy az látszik, folyamatosan havazik még most is, Debrecen, Tiszaújváros, és Gyöngyös környékén viszont jelen pillanatban már ónos eső, és eső esik. Egyébként itt Miskolc környékén is holnaptól valószínűleg a havazást eső, és ónos eső váltja fel. Péter, köszönjük szépen!

Miskolc után kapcsoljuk Pécset, ahol elmaradt a mára ígért ónos eső, de hó ott is esett, szervusz ági, hallgatunk!

Jó napot kívánok, szia Gabi! A Nyugat- Dunántúlon a hó egyelőre nem okoz komoly fennakadást. Sopron környékén egész éjjel esett, ám reggelre elállt a hó, a fő közlekedési utak latyakosak, só nedvesek. A mellékutak sok helyütt havasak, a közút kezelő tájékoztatása szerint gépeik folyamatosan dolgoznak, a távolsági buszok 10 perces késéssel közlekednek, a Gyesev járatai menetrend szerint indulnak, és érkeznek. A Dél-Dunántúlon is valamennyi főút járható, bár a burkolatuk hó kásás. Nagyatád, Barcs, és Marcali térségében jégkásás az út, ezért az érintett autóbusz járatok 10-15 perces késéssel közlekednek. A helyzetet javította, hogy az éjszakai havazást fokozatosan eső váltotta fel, így a lehullott csapadék nagy része reggelre elolvadt, az előrejelzés szerint viszont éjszaka fagy várható, ezért a vizes utak könnyen csúszóssá válhatnak, a szó ismét Budapestté. ági, köszönjük neked!

Szegeden az árvíz okoz gondot, a Tisza már kiöntött a Rakpartra, máris jönnek a részletek Szegedről, szervusz Laci! Szia Gabi, jó napot kívánok! Ma reggel 580 centiméter volt a Tisza vízszintje Szegednél, a következő napokban lassabb lesz az áradás, a tetőzést a hétvégére várják 600-620 centiméter között, a Hármaskörösön azonban ma reggeltől másodfokú árvíz védelmi készültség van érvényben. A Tisza középső szakaszon is árad, Szolnokon holnap rendelik el az elsőfokú árvíz védelmi készültséget. Egy nap alatt 20 centiméterrel emelkedett a vízszint, a tetőzést a jövő hét elejére várják. A Berettyó is tovább áradt, a folyó alsó szakaszán tegnap dél óta tizenkét centimétert emelkedett a vízszint, korábban egy nap alatt 40-et, továbbra is másodfok van érvényben. A belvíz egyelőre nem okoz gondot sehol, a következő napok enyhébb időjárása miatt olvadás kezdődhet, és újabb árhullám indulhat el a folyókon. Köszönjük Szegednek is!

Nemcsak itthon, Európa szerte fennakadásokat okoz az ítéletidő. Nagy-Britanniában iskolák százai maradtak továbbra is zárva, és az ország repterein is káosz van. A légitársaságok azt javasolják: mindenki kérjen tájékoztatást mielőtt útnak indul. Milliók szenvedtek a havazás miatti közlekedési káoszban egész Nagy-Britanniában, csaknem 30 éve nem volt ilyen ítéletidő a szigetországban. Szörnyű, élethalál küzdelmet folytatunk minden méterért, mondja ez a férfi. Több autópályát is le kellett zárni a havazás miatt, a dugó elhárítására az egyik autópályán a hadsereget is kivezényelték. Ma is mintegy 1000 iskola maradt zárva szerte az országban. A reptereken hiába tisztítják folyamatosan a kifutókat, több reptér egyáltalán nem indít, és nem is fogad gépeket, a többi között a London melletti Luton, és Getweek repülőtér sem, emiatt több budapesti járatot is törölni kellett. A légitársaságok azt kérik: mindenki tájékozódjon, mielőtt útnak indul. Mire az egyik felét letakarítjuk, a másikat újra vastagon beborítja a hó, mondja ez a férfi, aki a Leesse repülőtér leszálló pályáját igyekszik használhatóvá tenni. A London, és Wells közötti 300 kilométeres sávban helyenként 40 centi havat jósoltak mára a meteorológusok, a közlekedési káosz valószínűleg nem fog javulni, a szakemberek pedig arra figyelmeztetnek, hogy áramkimaradásokra is számítani kell.

Itthon a Balatonnál a szokottnál enyhébb tél miatt késve kezdik a nádaratást, a tó ugyanis nem fagyott be, sehol nem elég vastag a jég, ezért nem lehet rámenni. A Vízügy a tavalyihoz hasonlóan idén is mintegy 10 millió forintot költ a nád aratására. úszó jégtáblák a Balatonon, hófödte nádasok a part mentén. Ahhoz, hogy a nádaratást elkezdjék legalább 10 centiméteres vastagságú jég kellene. Ha nincs megfelelő jégvastagság, akkor csak a parti sávban, tehát a part menti területeken lehet aratni, ami lényegesen kevesebb, mint hogyha a teljes víz felületen is learatnánk a nádat. A Balatonon ezerkétszáz hektárnyi nád van, ebből 600 hektár aratható. Azért fontos, hogy levágják a nádat, mert ez javítja a víz minőségét. Szakemberek szerint idén jó a termés, a nád vékonyszálú, hosszú, és kevés rajta a levél. Kétszer volt az elmúlt 20 évben, hogy nem fagyott be a Balaton egyáltalán. Azért ezen a télen már egyszer befagyott a Balaton, tehát már volt összefüggő jég a Balatonnál, azonban ez amilyen gyorsan jött, olyan gyorsan el is megy. A nádat a természetvédelmi előírások szerint február 15-ig lehet vágással megújítani, tehát az aratással legkésőbb eddig végezni kell.

Majdnem egy millió embernek nincs egészséges ivóvize a Dél-Alföldön, pedig tavaly decemberben lejárt az Uniós határidő az ivóvizek arzénmentesítésére. Az Uniós határérték arzén esetében 10 mikro gramm literenként, Dél-Békésben ennek az öt, 10-szerese is előfordul. December végéig 50 mikro gramm arzén lehetett egy liter ivóvízben, a jelenleg érvényben lévő Uniós szabály szerint csak 10. A hét éve húzódó ivóvíz minőség javító program hatalmas beruházást jelent, a legtöbbször hátrányos helyzetű önkormányzatoknak, és megvalósításakor a fogyasztóknak is. A víz díjba az amortizációt be kell építeni, ami azt jelenti, hogy az addig valószínű az infláció mértékével megemelt vízdíjra még rájön a 107 forintra becsült vízdíj növekmény a beruházás következtében. A probléma 139 településen 900 ezernél is több embert érint, a regionális tiszti főorvos azt mondja: nincs veszélyben senki egészsége, hiszen az irreálisan magas arzén tartalom már nem jellemző Békésre. Nem jelentettek olyan kockázatot, ami alapján egy olyan nagyon gyors, és nagyon hát szigorú hatósági beavatkozásra lenne szükség. A kialakult helyzetre megoldás lehetne újabb vízbázisok feltárása, vagy olyan technológiák bevezetése, amelyek a meglévő ivóvízből kiszűrik az arzént, és az egyéb szennyező anyagokat is.

A FIDESZ azt állítja, hogy a kormány nemcsak az osztrák államot, hanem az MSZP-t is támogatja a kormányzati benzin-tender eredményével. Az ellenzéki párt szerint ugyanis kiderült: Laboda Gábor szocialista képviselő cége a pályázaton nyertes OMV-s benzinkutakat üzemelte. Kontrád Károly úgy tudja: két kútról van szó az M5-ös autópálya Inárcsi pihenőjénél, Laboda Gábor a Híradónak azt mondta: nem lobbizott az OMV-ért a MOL-lal szemben, ő csak üzemeltető, így nem is tudott volna beleszólni abba a döntésbe, hogy ki legyen az állam benzin beszállítója.

A válság miatt fontosnak nevezte a foglalkoztatási, és szociális területet Magyarország Uniós biztos jelöltje. Andor László az országgyűlés európai ügyek bizottságának meghallgatásán azt mondta: megválasztása esetén kiemelten kezeli a roma integráció ügyét. A FIDESZ az ülésen azt sérelmezte, hogy a miniszterelnök nem egyeztetett az Uniós biztos jelölt személyéről.

őrizetbe vettek egy férfit Dublinban a szlovák repülőtéri hatóságok félresikerült biztonsági kísérlete miatt. A szlovákok a biztonsági rendszert akarták tesztelni, ezért a poprádi reptéren robbanószert, és bomba alkatrészeket helyeztek el mit sem sejtő utasok poggyászaiba. Egy szlovák férfi egészen Dublinig jutott a csomaggal, ott vették őrizetbe. A szlovák hatóságok ugyan szóltak az íreknek, hogy a férfinál robbanószer van, de azt csak három nappal később közölték velük, hogy a 90 gramm plasztik robbanóanyagot a szlovák repülőtéri hatóságok rakták a csomagjába. A férfit csak ezután engedték el, a szlovák belügyminiszter bocsánatot kért tőle.

Egy harmadik vendég is bejutott meghívó nélkül arra a partira, amelyet Barack Obama novemberben tartott az indiai miniszterelnök fogadására a Fehér Házban. Egy házaspár ügyében már december elején elkezdődött a vizsgálat, ők sem voltak rajta a vendéglistán, mégis kezet foghattak Obamával. A harmadik hívatlan vendég egy washingtoni rendezvényszervező, ő az indiai delegációval surrant be a Fehér Házba, róla viszont csak december közepén értesült az elnök biztonságáért felelős titkos szolgálat.

Japán bálnavadász hajóval ütközött, és sűlyedni kezdett a See Shepherd környezetvédő szervezet egyik hajója a déli sark közelében. A hatfős legénységet sikerült kimenteni, a szervezet minden szezonban megpróbálja ellehetetleníteni, vagy legalábbis megzavarni a japán bálnavadászokat. Vízágyúval próbálta távol tartani a Sonan Maru nevű bálnavadász hajó legénysége a See Shepherd Edigil nevű hajóját, ezeket a felvételeket a bálnavadászatot irányító Cet kutató intézet hozta nyilvánosságra, amelyet a japán kormány finanszíroz. A See Sheperdnél dolgozó magyar önkéntes azt mondta: a japán hajó gyakorlatilag átgázolt az Edigilen. A japánok ebben az évben hihetetlenül agresszív politikát folytatnak ellenünk, vízágyúikkal, illetve ellenséges manőverezésükkel folyamatosan veszélyben tartják a See Shepherd legénységének az életét. Nem tudjuk, hogy mi lesz a következő lépés, hiszen ezzel most bebizonyították, hogy az ember élet már nem számít. Az Edigil legénységét kimentették, a hajó valószínűleg menthetetlen, a japánok egyelőre nem reagáltak a See Shepherd vádjára. A See Shepherd hajói minden vadászati idényben igyekeznek ellehetetleníteni, vagy legalábbis megzavarni a bálnavadászok munkáját, az elmúlt években rendszeresek voltak az összecsapások a See Shepherd, és a japán bálnavadász flotta hajói között. A környezetvédők egyik hajójára állítólag rá is lőttek 2008-ban, de ezt a japánok tagadták. A japánok azt állítják: tudományos, kutatási célból vadásznak a bálnákra, környezetvédők szerint kizárólag a húsuk miatt gyilkolják a ceteket, ez pedig kereskedelmi célú bálnavadászat, amit a nemzetközi egyezmények tiltanak.

Időjárás jelentés, sport, azután jön a Kárpát-Expressz itt a Hírórában, Hírekkel délután fél öt után öt perccel jelentkezünk, szép napot, viszontlátásra!

Készítette: Gallai Dávid