Skip to main content

Jelnyelvi Híradó 2010.02.24.

Ez a Magyar Televízió Híradója, a nevem Simon Istvánné jelnyelvi tolmács. Nézzük:

Jó napot kívánok, ez a Híradó délben!

Kecskeméti, ceglédi, dombóvári, egri ügynököket, és kisebb cégeket is törölt a nyilvántartásból a Capital Partners ügy miatt a Pénzügyi Szervezetek állami felügyelete. összesen 67 ügynökről van szó, a társaság budapesti, és debreceni székházában tegnap tartottak házkutatást, 15 embert gyanúsítanak, ötöt őrizetbe is vettek. A rendőrök szerint a brókerek olyan papírok megvételére is rábeszélték ügyfeleiket, amelyekről eleve tudták, hogy veszteségesek. A rendőrség három milliárd forintos csalással gyanúsítja a céget, azt még vizsgálják, hogy hány embert károsíthattak meg.

Közlekedési dugók voltak reggel, és délelőtt, és várhatóak is Budapest belvárosában két nemzetközi csúcstalálkozóra érkező delegációk miatt. A legnagyobb fennakadások a Lánchíd, az Erzsébet-híd, és az árpád-híd környékén voltak, illetve a belvárosban, és a körutakon. Három napra lezárták a pesti alsó rakpart egy részét, reggel óta a Kossuth térre sem lehet kocsival behajtani. Szakaszosan a ferihegyi gyorsforgalmi utat is lezárják az érkező delegációk miatt, a belváros több részén pedig nem lehet parkolni. Ma a visegrádi négyek kormányfői, Ausztria, Szlovénia, Horvátország, Szerbia, Bosznia, és Hercegovina, valamint Románia, és Bulgária képviselőivel együtt tanácskoznak a lehetséges alternatív energiaforrásokról. Holnaptól pedig a 14 Duna menti ország kormányfői, és külügyminiszterei egyeztetnek Budapesten egy új Duna stratégia kidolgozásáról.

Ismét működik az Országos Választási Iroda internetes tájékoztató oldala, amelyet tegnap egy hekker támadás miatt le kellett állítani. Nem az iroda serwerét támadták, a támadó csak olyan áll oldalakat hozott létre, amelyek azt a látszatot keltették, mintha awww.valasztas.hurészei lennének. A Választási Iroda feljelentést tett, és átmenetileg leállította az oldal egy részét, mára azonban újra zavartalanul működik az internetes oldal.

58 millió forintot, és annak kamatait kell kártérítésként fizetnie a pécsi Hullámfürdő kivitelezőjének, amiért 2005-ben beszakadt az épület teteje. Nem sokkal ezelőtt hirdette ki az ítéletet a Pécsi ítélőtábla, a részleteket Dér ágnes mondja el Pécsről:

Jó napot kívánok, szervusz Piroska! Az indoklás szerint a versenyuszoda tetején a borítást néhol csak gombostűfej vékonyságú csavarok tartották, ezért szakadhatott le. A létesítményt 1997-ben adták át, és 2005-ben szakadt le az állmennyezet egy jókora darabja. Nem sérült meg senki, de az uszodát életveszélyessé nyilvánították, és kétszer is bezárták. Az ítélőtábla kivitelezőt elmarasztaló döntése jogerős. 58 millió forintot kell fizetnie, a pénz a versenyuszoda üzemeltetőjét illeti meg. Az önkormányzati cég ennek több mint duplájára, 130 millió forintra számított.

Sikeresen vizsgáztak az alagutak biztonsági rendszerei az épülő M6-os autópályánál. Többtucat tűzoltó, és rendőr tartott mentési gyakorlatot az épülő sztráda átjárójában. Az alagutakban ha tűz üt ki, akkor nagyon gyorsan hatalmas hő keletkezik. Olyankor a mentést a füst is nehezíti, ezért nagyon fontos a megfelelő felkészülés. Az M6-osnál azt modellezték, mit kell tenni, ha egy kisteherautó gyullad ki az alagútban. Egy kisteherautó gyulladt ki az alagútban, a sofőr nem tudta megfékezni a lángokat, ezért a segélyhívóhoz ment. A tűz, és a füst miatt egy autóbusz falnak ütközött, felborult, a járműbe több személyautó is belerohant, ezt a feladatot kellett megoldaniuk a szakembereknek. A gyakorlattal egy időben vizsgázott az M6-os alagútjainak biztonsági rendszere is. Az elsődleges biztonsági szempont a tűz volt mindenféle képen, itt egy vonalas tűzjelző rendszer van, ami nyolc méteres pontossággal behatárolja a tűzfészket, és a tűzoltóságnak pontos információt ad. Az M6-os az első olyan autópálya Magyarországon, ahol alagútak vannak, ezért fontos, hogy a sztráda üzemben tartói minden váratlan helyzetre felkészüljenek. Adott esetben akkor is segítséget tudunk nyújtani, hogyha veszélyes anyag kerül ki talán egy tartálykocsiról lehulló hordó kiömlik, és ebből veszélyes anyag kerül a környezetbe, ennek az ártalmatlanítására is felkészültek a kollégák. A gyorsaság létfontosságú az alagutaknál, 11 éve a Mont Blance alagútban keletkezett tűzben 42-en haltak meg, a vizsgálat szerint nem megfelelően működtették a ventillátorokat. Ez itt nem fordulhat elő, mondják a szakemberek. Az önkormányzati miniszter szerint szinte semmi akadálya nincs, hogy egy hónap múlva az autósok birtokba vegyék az M6-ost. Azt gondolom, hogy a kivitelező tartani fogja a határidőt is március 31-ével, ez a régen várt M6-os autópálya el fog készülni, és a közlekedők át tudják venni. A mostani gyakorlatot a vissza levő időben még számtalan teszt követi majd. A cél, hogy átadás után minden zökkenőmentesen működjön az új autópályánál, a szó pedig most ismét Budapestté.

Dér ágnes Pécsről, köszönjük szépen!

újabb súlyos baleseteket okozott a reggeli köd. A 47-es utat le is kellett zárni, ott egy kamion ütközött egy személygépkocsival a sűrű ködben, a részleteket Fülöp László mondja el Szegedről:

Jó napot kívánok! A Berettyóújfalu felől érkező román rendszámú autó tért át a sűrű ködben a szembejövő sávba, ahol frontálisan ütközött egy bolgár kamionnal, a kamion az árokba borult. A balesetben a személyautó két utasa megsérült, a rendőrök szerint egyértelműen a kocsi sofőrje hibázott, mert nem a látási viszonyoknak megfelelően vezetett. A kamion tojást szállított, az anyagi kár is jelentős.

Csak kismértékben nőtt a belvízzel elöntött területek nagysága az éjszakai esőzések miatt az ország keleti részén. A Dél-Alföldön 24 ezer hektár van víz alatt, Derekegyháza, és Hódmezővásárhely után most Makón, és Röszkén is elrendelte az önkormányzat az elsőfokú készültséget. Naponta körülbelül másfél millió köbméter vizet emelnek át a befogadókba. Enyhe árhullám vonul le a Tisza középső, és felső szakaszán, Szegednél a hónap végén várható egy kisebb tetőzés.

Fejlesztik a lillafüredi erdei kisvasutat. Két turisztikai központot alakítanak ki Lillafüreden, és Garadnán, és akadály mentesítik az állomásokat. Ezzel akarják még vonzóbbá tenni Miskolcot, és környékét. átépítik az 1960-as évek elején gyártott diesel mozdonyokat is, hibrid üzeművé alakítják át azokat, hogy kevésbé szennyezzék a környezetet. A lillafüredi erdei vasút a térség egyik leglátogatottabb célpontja, évente egy millióan utaznak rajta. Miskolc, és térségének egyik leglátogatottabb célpontja ez, évente egy millió utast szállít. Hát a gyerekeknek nagyon nagy élmény, úgyhogy kár, hogy nem jár. Sokszor járunk a pisztrángoshoz, meg Lillafüredre kirándulni, mert sok látnivaló van, meg tisztább a levegő mint itt lent. Az erdei kisvasút 1921 óta működik, évtizedekig faanyagot szállított, napjainkban már csak turistákat. Fokozott természetvédelmi területekre irányítottan, ellenőrzötten nagy utas számmal közlekedünk. Ezért is újítják fel a pályarendszert. Lillafüreden a meglévő állomás épületünk átalakításával fog létrejönni, a másik pedig a garadnai végpontunkon, ott egy új építésű végállomást alakítunk ki. Felújítják a lillafüredi, és a garadnai állomást, komplex, akadály mentesített ökoó turisztikai központot alakítanak ki, melyben kiállítás mutatja majd be az erdei vasút történetét. Kicsit ilyen bemutatás célúnak is szánom azt, hogy itt a Miskolc város, meg a messzebbről idejöttek is megismerjék az erdészek életét. Hiszen ahogy látták, ez kapcsolódik ugye a kisvasút, akkor a mozdony, az állomás épület, tehát millió szálról kapcsolódik az erdőhöz. Innen indulnak az erdei tanösvények is, erre 206 millió forintot nyert az észak Erdő ZRT, a munkálatok ez év októberére befejeződnek, a szó most ismét Budapestté.

Szegedről Fülöp László, köszönjük!

Továbbra is folyamatosak a kitelepítések Madeirán a Földcsuszamlások miatt. A Portugáliához tartozó szigeten 48-ra emelkedett a halottak száma, 13 embert még mindig keresnek. A sérültek száma 120 felett van, csaknem 400-an maradtak fedél nélkül. A katonaság mellett a különleges egységeket is bevetik, ők az utak, és az elsodort hidak helyreállításával segítenek.

Ismét leállt az élet Görögországban. újabb 24 órás általános sztrájk kezdődött reggel, legalább két millió ember nem vette fel a munkát. Nincs tömegközlekedés, bezártak az iskolák, és az óvodák, a görög reptereken ma minden járatot töröltek. A görögök a kormány megszorító intézkedései ellen tiltakoznak. Két héten belül már másodszor bénítják meg a munkavállalók az egész országot. Nincs tömegközlekedés, nem járnak a kompok, és a vonatok sem. Bezárt szinte minden közintézmény, a többi között az iskolák is. A kórházakban is csak a sürgős eseteket látják el, a görög repülőtereken pedig ma minden járatot töröltek. Az általános sztrájkkal a kormány takarékossági csomagja ellen tiltakoznak a szakszervezetek. Az államháztartás rendbetétele érdekében a kormány befagyasztja a béreket a közférában, megemeli a nyugdíj kórhatárt, és egyes adókat is. A sztrájkot szervező egyik szakszervezet szerint a megszorítás nemcsak fájdalmas, de nem is fogja elérni a kitűzött célt, sőt csak ront a helyzeten. Ha ezek az intézkedések mind megvalósulnak, az egekbe szökik a munkanélküliség, az ország súlyos recesszióba kerül, és megdöntünk minden negatív rekordot Európában. Minden negyedik görög elveszíti a munkáját. A megszorítások tragikus következményekkel járhatnak, akár utcai összecsapások is lehetnek, mondja az egyik legnagyobb szakszervezet vezetője. Tavaly év végén derült ki, hogy Görögország államháztartása válságba került, ha a költségvetés hiányát, és az állam adósságot nem sikerül az Euro Zónában megengedett szintre csökkenteni, az az egész Euró övezet stabilitását veszélybe sodorhatja. Athénnak március közepén kell beszámolnia Brüsszelben az elért eredményekről. Ha nem tartja a tervezett ütemet, az Unió a mostaninál is szigorúbb intézkedéseket követelhet Görögországtól.

Továbbra is csak szükségterv szerint üzemel a Lufthanza. A hétfői sztrájk óta még mindig nem tudták teljesen helyreállítani a menetrendet, de keddhez képest ma már lényegesen több járat közlekedik. A tegnapinál 400-al többet, összesen 1400 járatot indítanak útnak, ami már közelít a szokásos napi 1800-hoz. Az eredeti menetrend a tervek szerint csak pénteken áll helyre, Németország, és egyben Európa legnagyobb légitársaságánál hétfőn léptek sztrájkba a pilóták, de a négynaposra tervezett munkabeszüntetést már tegnap hajnalban felfüggesztették, miután a társaság megígérte, hogy újra tárgyal a pilótákkal a követeléseikről.

13 bányász halt meg egy bányabalesetben Törökországban. Kétszázötven méteres mélységben dolgoztak, amikor a felgyülemlett metángáz berobbant, és a tárna beomlott, 29 embert sikerült élve kimenteni. Kétségbe esetten várták a híreket a török bányászok, és a hozzátartozók a mentőakcióról a mélyben rekedtekről. Csaknem 50-en voltak lent kétszázötven méteres mélységben, amikor a felgyülemlett metángáz berobbant, és a tárna mennyezete a bányászokra omlott. 29 embert sikerült élve kihozni a bányából, többségüket súlyos égési sérülésekkel vitték kórházba, 13-an viszont meghaltak. Ebben a bányában volt már egy hasonló baleset négy évvel ezelőtt, akkor 17-en haltak meg. Törökországban viszonylag gyakoriak a bánya szerencsétlenségek, sok helyen nem tartják be a biztonsági előírásokat, és a bányák felszerelése is elavult. Legutóbb decemberben Törökország nyugati részén volt halálos sújtó légrobbanás, akkor 19-en haltak meg.

Június 9-én előrehozott választásokat tartanak Hollandiában. Ezt az amsterdami kormány koalíciót vezető Jan Péter Barkenende miniszterelnök jelentette be. A kabinet még a múlt héten mondott le, az afganisztáni misszió meghosszabbítása körüli viták miatt. A választásokig az országot ügyvezető kormány irányítja.

Fegyverszüneti megállapodást írt alá a szudáni kormány, és az egyik legnagyobb dárfuri lázadó szervezet az Igazság, és egyenlőség mozgalom. A fegyvernyugvás helyi idő szerint éjfélkor lépett életbe, de a lázadók vezetője szerint a tartós békéhez még mindkét félnek sok engedményt kell tennie. Egy másik jelentős lázadócsoporttal a Szudáni felszabadítási hadsereggel már 2006-ban sikerült megállapodni. A dárfuri konfliktusban az ENSZ becslése szerint 300 ezren haltak meg, a menekültek száma pedig most is nagyjából két és fél millió.

Lassan kezdenek visszatérni a civil lakosok Mardzsa városába az afganisztáni Hilment tartományban, ahol az elmúlt 10 napban az afganisztáni háború legnagyobb offenzívája folyt a tálibok ellen a szélsőségesek megbuktatása óta. A szövetséges csapatok arról számolnak be, hogy a felkelőket kiszorították a térségből, bár a táliboknak van még néhány védett állása. Politikai elemzők szerint a tényleges győzelmet az jelentené, ha a kabuli kormány tartósan kiterjesztené fennhatóságát a területre, és szabatolni tudná az ott élők biztonságát.

Pórul járt egy betörő a braziliai Sao Paolóban. A kéményen keresztül próbált meg bejutni egy bárba, de beszorult. Egy szomszéd hallotta meg, hogy a férfi segítségért kiáltozik. Amikor a bár tulajdonosa odaért, csak azt látta, hogy a mentők, és a tűzoltók próbálnak kiszedni valakit a kéményből. A tűzoltóknak a kémény egy részét szét kellett verniük, hogy kimentsék a betörőt, akit aztán kórházba vittek.
Máris jön az időjárás jelentés, aztán sporthírek, és a Kárpát-expressz, Hírek pedig legközelebb délután lesznek fél hat előtt néhány perccel. én további szép napot kívánok, viszontlátásra!

Készítette: Gallai Dávid