Ez a Magyar Televízió Híradója, a nevem Simon Istvánné jelnyelvi tolmács. Nézzük:
Jó napot kívánok, ez a Híradó délben! Orbán Viktort kérte fel kormányalakításra az államfő. Sólyom László délelőtt fogadta a Sándor palotában a választáson győztes FIDESZ-KDNP miniszterelnök jelöltjét. A pártelnököt elkísérte a megbeszélésre Szíjjártó Péter a FIDESZ elnöki kabinetjének vezetője és Varga Mihály alelnök is. Az államfő szerint egyértelmű a választók felhatalmazása. Az elnök azt javasolhatja miniszterelnöknek, aki megfelelő parlamenti támogatást tud biztosítani a kormányzáshoz. Magyarországon egy ilyen ember van, a választásokon győztes FIDESZ Polgári Párt és Keresztény Demokrata Néppárt miniszterelnök jelöltje Orbán Viktor. Orbán Viktor elfogadta a felkérést. A miniszterelnök jelölt azt mondta: a következő napokban nemzeti konzultációs heteket indítanak, amelyeken a legfontosabb kérdésekben nyíltan, egyenesen és őszintén tudnak majd szót váltani a választókkal. Bár a felhatalmazás kétség kívül jelentős, hiszen több mint kétharmados. Ezúton is szeretném elmondani, mint ahogy az elnökúrnak is kifejeztem: szándékaim szerint a leendő kormány Magyarország három harmadát fogja szolgálni majd a munkájával. Köszönetet mondok a magyar választó polgároknak a ránk leadott támogató szavazatokért és köszönetet mondok Magyarország polgárainak azért, amiért újra jó érzés Magyarországon magyarnak lenni.
Közben tovább gyengül a forint. A hazai valuta két nap alatt csaknem annyit gyengült, mint 2008 őszén a válság kirobbanásakor. Nem sokkal ezelőtt kétszázhetvenegy forintba került egy euró a bankközi devizapiacon, de járt kétszázhetvenkét forint felett is, pedig a hét elején még kétszázhatvankét forinton állt az árfolyam. A forint látványos esése akár 20-25 százalékkal is emelheti a devizahitelek törlesztő részleteit. A tőzsdeindex és ezzel együtt a részvények árfolyama is esik. A Magyar Telekom kereskedését már fel is kellett függeszteni, mert a részvényeik 10 százalékot vesztettek értékükből.
16 éves csúcsot ért el a munkanélküliség. A munkanélküliségi ráta az első negyedévben 11,8 százalékra ugrott, utoljára a rendszerváltás után volt ilyen magas a mutató. A KSH jelentéséből az is kiderül, hogy minden hatodik munkanélküli 24 év alatti. Az állástalanok csaknem fele legalább egy éve nem tud már elhelyezkedni. A statisztika szerint március végén 3720000 ember dolgozott, kétszáz ezerrel kevesebb mint három éve. A foglalkoztatottság jelenleg az 1998-as szinten áll.
Bontani kezdte az M7-es autópálya egyik szerviz útját az egyik alvállalkozó Zalakomárnál, mert a tavalyi átadás óta hiába vár a pénzére. A részleteket Dér ágnes mondja el Pécsről:
Jó napot kívánok! A pénzére váró vállalkozás eladta a követelését egy másik cégnek, az pedig el akarja vinni a mezőgazdasági útba beépített mészkövet és földet. A fővállalkozó azt mondja: a munkát ő kifizette, ráadásul nem is áll kapcsolatban a reklamáló vállalkozással. Ott van Zalakomárnál tudósítónk Répás Orsolya is. Szia Orsi! Mekkora útszakaszt bontottak el eddig és okoz-e ez fennakadást az autópálya forgalmában? Jó napot kívánok, szervusz ági! Fennakadást az autópálya forgalomban nem okoz a bontás, mivel mezőgazdasági útról van szó, így legfeljebb azoknak a földtulajdonosoknak okoz majd nehézséget a közlekedés, akiknek itt van területük az M7-es mellett és ezeket az utakat használták volna, mert hogy négy útról van szó összesen. A legrövidebb 300, a leghosszabb két kilométer hosszú. A Zala Sprint Kft töltés földet és mészkőzúzalékot hordott az útépítéshez, de mivel nem kapták meg az anyag teljes ellenértékét, több mint 43 millió forintot, most 40 ezer tonnát elhordanak a helyszínről, ahol egyébként reggel megjelent az egyik megbízó cég vezetője is, aki rendőröket is hívott a helyszínre, mert hogy szerinte a bontás a közút rongálásának minősül. A hatóság azonban megállapította még ott a helyszínen, hogy mivel a műszaki átadás nem történt meg a földdel és a kővel, amit akar. A Zala Sprint Kft. követelését megvásároló cég az Itt a sofőr Kft pedig úgy döntött, hogy értékesíteni fogja ezt az anyagot. A szó most ismét a stúdióé. Répás Orsolya, köszönjük szépen!
Elkezdődött a tavaszi hal elhullás a Balatonon. Tavaly 3000 busatetem került partra április-május környékén, a szakemberek pedig idén is legalább ennyire számítanak. A döglött halak a tó víz minőségét nem befolyásolják, a turistákat viszont elriasztják. Bár az eltakarításra nem kap külön pénzt a Balatoni Halgazdálkodási ZRt, a tetemeket mégis elszállítják. Ezt a több mint 30 kilós döglött busát pár napja sodorta partra a víz, a halászati őrök szedik össze a haltetemeket. A víz hőmérsékletétől is függ, illetve a szél irányától. Hát van, amikor 30-40 darab, sőt volt 50 is. A tetemeket zsákokban és saválló tartályban viszik el. A megsemmisítés kilónként 50 forintba került, ennek összköltsége idén elérheti a 30 millió forintot is. Az egyik legnagyobb halpusztulás 1991 nyarán volt a Balatonon. Máig sem tudják, mi okozhatta az angolna vészt, de ez a látvány akkor sok turistát elriasztott. A Halgazdálkodási ZRT annak ellenére is elviszi a tetemeket, hogy ezt az állam nem támogatja. Van honlapunk, ahol szintén be lehet jelenteni, de telefonon is állandóan folyamatosan be lehet jelenteni hozzánk a fellelt tetemeket, amihez ott vannak az eszközök. A szakemberek szerint a legjobb az lenne, ha lehalásznák a busákat, mert akkor megerősödnének az őshonos magyar halfajták.
Az eddiginél korszerűbb és energiatakarékosabb fűtőanyagra áll át a paksi atomerőmű. Ezeket az uránkazettákat kísérleti jelleggel már használják az egyik blokkban és most a többi három reaktornál is kicserélik erre a korábbiakat. A korszerűbb üzemanyag kevesebb újratöltést igényel, három év helyett csak öt évente kell cserélni őket, így kevesebb nukleáris hulladék keletkezik. A szó pedig most ismét a budapesti stúdióé. Dér ágnes Pécsről, köszönjük!
Májustól újra jár a lillafüredi erdei vasút, de egyelőre a korábbinál rövidebb útvonalon. A kisvasutat a hónap közepén állították le, mert a víz alámosta a síneket. A részletekért Fülöp Lászlót kapcsoljuk Szegedről:
Jó napot kívánok! A vonatokkal a miskolci papírgyár és Garadna között lehet utazni. Egy 70 méter hosszú részen tette tönkre a vasúti töltést a hegyekből lezúduló víz. Azt még nem tudni, a felújítás meddig tart és mikortól járhat ismét Diósgyőrig a kisvonat. Daruval teszik trélerre a lillafüredi kisvasút kocsiait a tűzoltók, a parasznyői szárnyvonalra viszik őket. Négy kocsit és két mozdonyt hoznak ide a miskolci végállomásról. Májustól a papírgyár és Garadna között jár majd a kisvonat. A papírgyár melletti szakaszon két hete alámosta a síneket a hegyekből lezúduló esővíz, ezért le kellett állítani a vonatokat. A meggyengült szakasznak a helyreállítása az hosszabb időt vesz igénybe. Mérnökök vizsgálják a megcsúszás okát. Azért, hogy a turistáknak addig se kelljen nélkülözni a Bükkben zakatoló erdeii vasutat, az üzemeltető úgy döntött, hogy rövidebb szakaszon újraindítja a vonatokat.
Hét magyar pincészetből három egri borászat kapott aranyérmet a világ legrangosabb borversenyének tartott bordói versenyen. Kétezer tíz a bor éve Egerben, ezért is fontos ez a mostani világsiker. Ilyen cimkét kap az egri Demeter pincészet Hanga nevezetű bora is. Ez jelzi, hogy a palackban a világ egyik legjobb bora van. Ez hárslevelű és olasz rizling házasítás. Ebből is adódik ez az érdekes illatvilág. Ezt aranyéremmel díjazták a bordói versenyen. A Hanga mellett aranyat nyert Kovács Nimród 2005-ös NYéK és a Szent Andrea pincészet 2008-as örökké bora is. Ezt sosem úgy fogom fel, hogy most már akkor meg…tuk a világot, még ezer millió feladat van előttünk, amit kitűztünk, rengeteg cél s ez egy nagyon szép visszajelzés, hogy na egy magyar és egy egri borral lehet aranyérmet nyerni Bordonban. Az egri borvidék borversenyén a Demeter pincészet Bikavére került be a legjobb nedűk közé, itt öt termelő borából választja ki az önkormányzat képviselő testülete a magisztrátus borát. A legmagasabb pontszámot idén is a … borászat nagyenyedi Bikavére nyerte. Az egri borvidéki borversenyen az is eldőlt, mely egri Bikavérek jelenhetnek meg nyáron a Bikavér ünnepen. Tegnap volt a bírálat. Nagyon kemény bírálat volt, még pedig azért, mert ötvenkét Bikavért bíráltak az ítészek az egri Szuperiőr Bizottság, amit 33 termelő nevezett be. 2010 a bor éve Egerben. A 30 legjobb vörös házasítással találkozhat majd a nagyközönség július 9-e és 11-e között a 14. Egri Bikavér ünnepen.
Elkészült a nyíregyházi vadaspark legújabb látványossága a Zöldpiramis. A 4000 négyzetméteres fedett létesítményben ócenárium, őserdő ház és tarzan ösvény is várja a látogatókat. A Zöldpiramis 1,6 milliárd forintba került. Itt van a tigris. Ez nem a tigris, nem a tigris. Bár a hivatalos átadás csak pénteken lesz, az első látogatók máris birtokukba vették a nyíregyházi állatpark legújabb látványosságát a Zöldpiramist. Valami fantasztikus, tehát szóhoz sem lehet jutni, csodálatos minden. A Zöldpiramis Délkelet-ázsia állat és növényvilágát mutatja be. Gyönyörű, mert olyan helyekről láthatunk állatokat, amikre nem is gondolnánk, hogy eljuthatunk. Kétszázhuszonkét állatfaj mintegy ezerkétszáz egyedével találkozhatnak a látogatók. Például Magyarországon egyedül komodói varánusz párral is. Ez nagyon ritka hüllő, körülbelül 5000-re becsülik a vadonélő egyedszámot Európában mint egy tucat állatkertben van tenyészpár. A Zöldpiramis legnagyobb látványossága talán ez a nyolc méter hosszú alagút, ahol a látogató úgy érezheti magát, mint ha a tenger fenekén lenne. Az ember feje felett ugyanis cápák úszkálnak. Az állatpark vezetője azt reméli, hogy ezután nemcsak a régióból, hanem az egész országból érkeznek majd a túristák. én úgy gondolom, hogy legalább 100-150 ezer emberrel nő a látogatottsága ennek az állatparknak, ami Magyarország legnagyobb állatgyűjteménye ma már és úgy gondolom, hogy Kelet-Magyarországnak is nagyon sokat segít a túrizmus fellendítése céljából. A Zöldpiramis 1,6 milliárd forintba került, a pénz felét Uniós pályázaton nyerte Nyíregyháza önkormányzata. Piroska, a szó most ismét a tiéd. Fülöp László Szegedről, köszönjük szépen!
Még mindig keresik a Himaláján lavinabalesetben eltűnt magyar hegymászót. Várkonyi Lászlót és társát Klein Dávidot két napja sodorta el egy lavina. Klein Dávidot gyorsan megtalálták, őt már fent a hegyen ellátta egy orvos, Várkonyi Lászlót most a műholdas telefonja segítségével próbálják bemérni. Igen, 8600 környékén vagyunk, ami elég magas, nekem egyéni csúcs. Klein Dávid egy 2007-es expedícióban beszélt, akkor végül nem sikerült feljutni a csúcsra. Most is ugyanezen az oldalon indultak el a Mont Everestre, körülbelül hét ezer méteres magasságban voltak, amikor egy lavina elsodorta őket. Klein Dávid maga számol be a balesetről a honlapukon. Azt írja: elsodorta őket a jég. Neki a jobb karja sérült, egy mexikói orvos ellátta már fent a hegyen és holnap indul lefele. Az út több napig is eltarthat. Társára Várkonyi Lászlóra rázuhant a jég, őt még keresik. A Hegymászó Szövetségtől azt a tájékoztatást kaptuk telefonon, hogy ma folytatják a keresést. Azok a serpák, akik az expedícióval voltak és a környéken tartózkodik egy kínai hegymászó csoport, ők is részt vesznek a keresésben. A pekingi magyar főkonzul a Híradónak azt mondta: a keresők már elkérték az expedíció műholdas telefonjainak adatait, így talán a műszerekkel be tudják mérni, hogy pontosan hol van az eltűnt hegymászó.
Az amerikai történelem legnagyobb olajfoltja alakulhat ki, ha nem sikerül megállítani a Mexikói-öbölben elsűlyedt fúrótorony szivárgását, ezt állítja az amerikai parti őrség. Az üzemeltető szerint naponta 160 ezer liter ömlik a tengerbe a fúrótoronyból, amelyben a baleset idején két és fél millió liter olaj volt. A szennyeződés a hétvégére elérheti az Egyesült államok partjait. Az amerikai történelem legnagyobb olajszennyezése alakulhat ki a Mexikói-öbölben elsüllyedt olaj fúrótorony katasztrófájából ha nem sikerül időben megállítani a szivárgást, állítják amerikai szakemberek, márpedig egyelőre nem sikerül. Jelenleg csaknem 10 ezer négyzetkilométeres az olajfolt, amely egyre közelebb kerül az amerikai partokhoz, már csak 30 kilométerre van onnan. 50 tisztítóhajó dolgozik azon, hogy megpróbálja lefölözni a vizen lebegő olajat, eközben a tornyot üzemeltető Britis Petrol 1500 méteres mélységben távirányítású búvárhajókkal próbálja elzárni a sérült 450 tonnás biztonsági szelepet, egyelőre sikertelenül. Az olajipari óriás ezzel egy időben egy másik megoldáson is dolgozik. Holnap elkezdenek egy másik kutat fúrni ugyanezen az olaji éren, hogy eltereljék az olaj útját és csökkentsék a nyomást, ez viszont akár három hónapig is eltarthat. Naponta 160 ezer liter olaj ömlik a tengerbe a platformból, amelyben összesen két és fél millió liter olaj volt és ez csak a kezdet. Ha ugyanis az újabb kútfúrásáig nem sikerül megszűntetni a szivárgást, akár 16 millió liter olaj is a tengerbe kerülhet.
Időjárás jelentés, sport, Kárpát expressz, ez a további sorrend. Hírek pedig legközelebb délután, viszontlátásra!
Készítette: Gallai Dávid