Skip to main content

Jelnyelvi Híradó 2012.02.03.

Leállt a Malév. Reggel 6 óra óta nem közlekednek a repülőgépek, az utasok az ügyfélszolgálaton tájékozódhatnak.

Hó helyzet. Délután országszerte intenzív havazás várható, helyenként akár 50 cm is eshet.

Egyre több halott. Ukrajnában, Szerbiában, Lengyelországban is szedi az áldozatokat a kemény fagy.

Jó Napot kívánok! Reggel 6 óra óta, csaknem 66 évnyi működés után leállt a Malév. A repülők nem szálltak fel a Liszt Ferenc repülőtérről, és az ide tartó járatok sem indultak el. A légitársaság utasait az ügyfélszolgálati munkatársak tájékoztatják arról, hogyan utazhatnak el célállomásukra, illetve milyen lehetőségeik vannak a kártalanításra. Földön rekedtek a Malév gépek, mától egyetlen repülőgép sem emelkedik a magasba. „A károk minimalizálása érdekében ma reggel elrendeltük a magyar nemzetközi légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését.” A Malévnak elfogyott a pénze, nem tud fizetni senkinek. Tegnap még úgy tűnt, hogy néhány hétig, amíg sikerül tető alá hozni egy új Budapest központú nemzeti légitársaságot még tudják az utasokat szállítani. Reggel azonban az izraeli járatot már nem engedték felszállni, mert a tel-avivi repülőtér olyan magas számlát nyújtott be, amit nem tudtak kifizetni. „Az utóbbi hetek, napok eseményeinek hatására szolgáltató partnereink elveszítették belénk vetett bizalmukat, és egyik napról a másikra el kezdték követelni a nekik jogosan járó kifizetéseket. Ez olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlásunkat, hogy ma reggelre tarthatatlanná vált a helyzet.” „Természetesen az utasokról, és a dolgozókról kell most a leginkább gondoskodnunk.” Az igazgató szerint a dolgozók a januári bérüket biztosan megkapják. Az utasokkal kapcsolatban viszont még sok a bizonytalanság. Ami már biztos, hogy több mint 3700 utas rekedt külföldön. A Malév minden nagyobb légitársasággal felvette a kapcsolatot, hogy segítséget nyújtson az utasok hazaszállításában. Egyenlőre folynak a tárgyalások. A cég azt tanácsolja, hogy a külföldön rekedt utasok más légitársaságoknál vegyék meg a jegyüket, hivatkozzanak a Malév leállására, és a számlát pedig a társasághoz nyújtsák be. Azoknak is a Malévhoz kell fordulniuk, akiknek a következő hónapokra van jegyük, de ezek sorsa egyenlőre bizonytalan. A miniszterelnök szerint az újraindulás sem lehetetlen, a kormány több befektetővel is tárgyal. „Mi azon vagyunk, hogy ha van a láthatáron olyan befektető, aki a saját pénzét, tehát nem az állam pénzét, hanem a saját pénzét is kockáztatva nyereségesen, de legalábbis nem veszteségesen működtetni egy nemzeti légitársaságot, akkor egy ilyen új légitársaságot létrehozzunk.” Az MTI hírcentrum információi szerint hamarosan csoportos leépítést jelentenek be a légitársaságnál, csak az operatív működéshez szükséges létszámot tartják meg. De azt még nem tudni, hogy hány embert küldenek el. ” A Liszt Ferenc repülőtéren van kolleganőm Szondi Vanda, szia Vanda! Mi lesz most az utasokkal egyenlőre hányan rekedtek a reptéren.” „Szervusz, Jó napot! úgy tudom, hogy több mint 4000 utas indult volna ma Budapestről Malév géppel külföldi városokba, körülbelül egy olyan 3-400 ember az aki állandóan itt van a reptéren, nyilván cserélődnek, valaki megunja a várakozást, visszamegy Budapestre, szállodát bérel ha nem tud ma elutazni. Vagy ugye vannak olyanok is akik másik járatra foglalnak jegyet. Egyébként összességében azt lehet mondani, hogy meglepően nyugodtan fogadják az emberek a hírt, mindenki bízik abban, hogy megoldódik a helyzet, így vagy úgy de eljut oda, ahova szeretett volna.” „Mit tudnak az emberek arról, hogy milyen kártérítés jár nekik?” „Talán ez az, ami a legjobban nyugtalanítja őket, mert erről semmilyen információt nem kapnak, legalábbis akikkel én beszéltem nem kaptak, a mögöttem látható check-in pultoknál várakoznak arra, hogy elmondják mi lesz most velük, de itt gyakorlatilag csak egy igazolást kapnak arról, hogy a munkáltatóiknak el tudják mondani, hogy miért nem tudnak holnap munkába állni, de ennél nagyobb információt nem kapnak. Valószínűleg visszafizetik nekik a jegyüket, ezért kell számlát kérniük, hogyha egy másik légitársaságnál vásárolnak jegyet a Malév helyett. A bankkártyás fizetésnél pedig valószínűleg a bankok fizetik majd vissza a jegyek árát, de részleteket és bővebb információkat nem tudnak sem az utasok, sem egyenlőre én.” „Szondi Vanda, köszönjük szépen!”

A Fidesz szóvivője szerint a Malév válságos helyzete egy újabb szocialista csontváz a szekrényből, ahogy fogalmazott a Gyurcsány-korszak súlyos öröksége. Selmeczi Gabriella tegnap azt mondta, a kormánypárt reméli, hogy a folyamatban levő büntetőeljárások rendezni fogják a felelősség kérdését. A Demokratikus Koalíció szerint kizárólag Orbán Viktor a hibás, hogy csődbe ment a nemzeti légitársaság, mert-idézem-2002, és 2010 között, így Gyurcsány Ferenc kormányzása idején a Malév gépei le- és felszálltak. Selmeczi Gabriella erre újabb közleményben reagált, az öszödi út, vagyis a pofátlan hazudozás folytatása Gyurcsány Ferencék mai közleménye, amelyben kétségbeesetten próbálják másra hárítani a felelősséget, saját balfogásaikért.

Elődeivel együtt 66 évig működött a Malév. A cég az elmúlt évtizedekben folyamatosan veszteséges volt, és az állam támogatására szorult. Ezen a többszöri tulajdonváltás sem segített. „Itt maradunk, étlen, szomjan az egész család, itt vagyunk.”- mondja ez a férfi, aki gyerekeivel új-Zélandra utazott volna. Vártak, akárcsak a többiek.” Minden Malév, és vele kapcsolatban álló utazási iroda oldala, telefonszámok, nem elérhető, hibaüzenet, not found, satöbbi. Szóval lehetetlen.” A tömeg, a Malév jegyirodát ostromolta több-kevesebb sikerrel. Ez a hölgy Athénba utazott volna turistaútra, azért érkezett a reptérre, hogy más járatot találjon, de közben már intézkedtek.” A szállásunkat azt megpróbáljuk lemondani utazási irodán keresztül, ők már szóltak, hogy bármiben segítenek.” A külföldiek többsége, akik hazafelé mentek volna szállás nélkül maradt. A budapesti Liszt Ferenc téren rekedt utasok ellátásáról a Malévnak kell gondoskodnia, hangsúlyozta a Budapest Airport szóvivője péntek délelőtt. „A terminálunk nyilvánvalóan nem alkalmas arra, hogy itt éjszakázzanak, különösen úgy nem, hogy sokan éjszakázzanak itt, mindössze annyit tudunk, hogy reggel 6 óra ót nem szállnak fel a Malév gépek, és ha jól látom, akkor az utolsó Malév gép is visszaérkezett.” ’10 óra előtt néhány perccel szállt le a Liszt Ferenc repülőtéren a Malév utolsó járata. Az internetre felkerült hangfelvétel szerint a kapitány megköszönte a több évtizedes közös munkát, az irányítótorony személyzetének. „Az utolsó Malév járat személyzete nevében köszönjük a több évtizedes együttműködést, szervusztok!” „Mi is köszönjük, és jó pihenést, remélem még találkozunk!” „Reméljük, valami más név alatt!”

Az előbb a legfrissebb helyzetképet látták, most pedig a légitársaság történetével folytatjuk. A Malév, az 1944-ben alapított Masovlet Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt. jogutódjaként alakult. Mai nevét 1954-ben kapta. A nemzetközi járatok mellett, sokáig belföldieket is üzemeltetett a cég. Az utóbbi hónapokban a világ majdnem 50 városával kötötték össze Budapestet a Malév gépei. A cég szerint, ősszel már 70-80%-os foglaltsággal repültek a gépek, ami Európában kiemelkedően jó adat. A Malév gyakorlatilag a rendszerváltás óta veszteséget termelt, a cégben 1992-ben részesedést szerzett az olasz Alitalia légitársaság, de magyar bankok 1997-ben visszavásárolták, és 10 évig magyar kézben volt. 2007-ben aztán privatizálták, 200 millió forintért egy orosz befektető, Borisz Abramovics kezébe került a Malév. Az ár azért volt ilyen alacsony, mert az orosz vevő ígéretet tett, hogy csökkenti a társaság több 10 millió forintos adósságát, időközben az adósság nem csökkent, hanem nőtt. 2010-ben az állam a tulajdonrész 95%-át visszavásárolta, 5% pedig továbbra is orosz kézben maradt. 2007-és 2010 között, annak ellenére, hogy az idő nagy részében nem is Magyarország volt a cég többségi tulajdonosa, majdnem 100 millió forinttal támogatta a Malév működését a magyar állam. Január elején döntött úgy az Európai Bizottság, hogy ez a támogatás ellentétes volt az uniós joggal, mert torzította a piaci versenyt. A cég 4 hónapot kapott, hogy visszafizesse a pénzt az államnak. Az uniós döntés óta már nem is támogathatja az állam a Malév működését, amelynek így mostanra elfogyott a pénze. Az elszámoltatási kormánybiztos vizsgálata szerint a szocialista kormányok sodorták csapdahelyzetbe a céget, Budai Gyula január elején a Malév eladásával és visszavásárlásával kapcsolatban 5 büntetőfeljelentést tett az ügyészségen, múlt héten pedig azt mondta, 2007-ben úgy privatizálta a Gyurcsány kormány a céget, hogy azzal a magyar állam, és a Malév járt a legrosszabbul. 2010-ben pedig olyan rossz feltételekkel vásárolta vissza a Bajnai kormány, amely menthetetlen helyzetet teremtett. Veres János, korábbi pénzügyminiszter akkor megalapozatlannak tartotta Budai Gyula állításait, Oszkó Péter, a Bajnai kormány pénzügyminisztere pedig úgy reagált, hogy a Fidesz is felelős a Malév helyzetéért.

Az ország déli részén már gyengén havazik, délutántól viszont már intenzív havazás várható. Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése szerint az ország déli részén délután akár már 10 cm-es hóréteg is kialakulhat. A havazás az esti órákra éri el a főváros térségét. A déli megyékben vasárnap estig akár fél méteres hó is eshet. A mentők és a rendőrök helikopterekkel és teherautókkal készülnek a hétvégi havazásra, és hófúvásra. A hóesés mellett, továbbra is nagyon hideg lesz, ezért a segélyszervezetek várják a rászorulókat. A Vöröskereszt mától éjszaka sem zárja be a nappali melegedőket, és a 1359-es telefonszámon adományvonalat indított. Az ökumenikus Segélyszervezet pedig a 1353 telefonszámon várja a támogató telefonokat. Már hívható a Minden Gyerek Lakjon Jól Alapítvány segélyvonala is a 13611-es telefonszámon. A szervezet célja, hogy a leghátrányosabb helyzetű, kistérségekben élő családokon segítsen.

Orbán Viktor miniszterelnök reggel a Magyar Rádióban azt mondta, hogy a kemény téli idő miatt az ország egy nagy próba előtt áll. Ez arról szól –idézem: Mennyire tudunk figyelmesek lenni, és életet menteni, ha hajléktalanokról, ha idősekről, ha egyedülálló emberekről van szó. A kormányfő arra kérte a fedél nélkülieket, hogy keressenek biztonságos, meleg helyet. „Ne reménykedjenek, ezekben a kalyibákban, meg sufnikban, amelyeket itt-ott a város szélén létrehoztak, hogy nem fogják tudni megúszni a következő néhány nap kemény hőmérsékletesését, tehát a fagyhullámot. Tehát én arra kérek minden hajléktalant, megértem ez egy másik életforma, életfelfogás, ők egész másképpen rendezték el az életüket, ebbe a rendezettség kevésbé fér bele, mint a mi életükbe, de mégis arra kérem őket, ha módjuk van, mindenképpen jöjjenek el onnan, és menjenek be a túlélési pontokra, a fedett helyekre.” „Szegeden van kolléganőnk Malya Lilla, szia Lilla! Mi a helyzet most a városban?” ” Szervusz, Jó napot kívánok! Reggel óta gyengén, illetve közepesen havazik, az intenzív havazásra majd csak estére kell számítani, a hőmérséklet az most -12 fok, ami már önmagában is ritkaság, körülbelül 0 fok körüli hőmérsékletet szoktak mérni akkor, amikor havazik. Csongrád és Békés megyében számítanak a legnagyobb hóra, a legóvatosabb becslések szerint is 25-30 cm várható, de nem kizárt a fél méteres hó vastagság sem.” „Hogyan készülnek a fél méteres hó vastagságra?” ” A védelmi bizottságok már az összes megyében összeültek itt a környékben már a hét elején, így gyakorlatilag a katasztrófavédelemtől kezdve, a mentőszolgálaton át az önkéntesekig mindenki felkészült erre a hóra, illetve a hideg időjárásra is. Itt Csongrád megyében a tűzoltók 27 autóval várják azt, hogyha menteni kell, akkor tudjanak menni elsősorban az utakon rekedtek segítségére, de például off road klubokkal is felvették a kapcsolatot, ők terepjárókkal tudnak majd segíteni. Itt Szegeden például több helyen osztottak kabátot a rászorulóknak, és több olyan település volt, akiknek fákat osztottak azoknak, akiknek nem volt mivel fűteniük. Ez idáig egyébként egy baleset történt a hó miatt az M43-as autópályán egy személyautó csúszott a szalagkorlátnak, de személyi sérülés nem történt.” „Malya Lilla Szegedről, köszönjük szépen!”

Továbbra is sarkvidéki időjárás uralkodik Európa középső és keleti részein, ahol 130 fölé emelkedett az egy hete tartó fagyos idő áldozatainak száma. A szűnni nem akaró havazás miatt több országban a mentőalakulatok sem jutnak el a hótól elzárt településekre. A horgászok is alig tudnak léket vágni a Dnyeper folyón, annyira vastag a jég. 6 éve nem volt ilyen hideg Ukrajnában, mint idén. A fővárosban, Kijevben, bezártak a boltok és az iskolák, több helyen már élelmiszerhiány is kialakult. A vidékiek azonban még ennél is nagyobb bajban vannak, sok helyre még az élelmet szállító teherautók sem jutnak el, mert elakadnak a nagy hóban. A falvakban élők gyakran hiába fűtenek, így is gyakran hideg van a házakban. „Reggel 0 fok volt bent, kint pedig -35.”- magyarázta az egyik falusi férfi. Szerbia délkeleti részén több mint 11 ezer embert zárt el a külvilágtól a szűnni nem akaró havazás. A mentőcsapatok folyamatosan azon dolgoznak, hogy járhatóvá tegyék az utakat, és a legszükségesebb dolgokat eljuttassák a térségbe. „Katasztrofális állapotok uralkodnak, 4-5 méteres havat kell elkotornunk.”- mondta az egyik hóeke vezetője. Lengyelországban is sarkvidéki tél van. Tavaly november óta már csaknem 70-en haltak meg kihűlés miatt. Az áldozatok többsége ittas, hajléktalan ember, aki fűtetlen, elhagyott épületekben próbált menedéket keresni. Brüsszelben a nagy hideg miatt lekapcsolták a város legismertebb jelképét, a Manneken Piss-t, vagyis a pisilő kisfiút. A városvezetés attól tartott, hogy a szoborban kárt tesz a fagy. Az 1600-as évek óta az utcasarkon álló szobor addig egészen biztosan nem működik, amíg nem enyhül az idő.

Itthon jövedelempótló támogatást kapnak azok a kismamák, akiket hátrányosan érint az adójóváírás megszűnése, így döntött a kormány. Azok kaphatnak kiegészítést, akiknek még január elseje előtt állapították meg a terhességi gyermekágyi segélyt, vagy a GYED-et és még idén is jár nekik. A kismamák egy része januártól 10 ezer forinttal kap kevesebbet az adójóváírás megszűnése miatt. Ezért kiegészítik juttatásaikat. Az erről szóló kormányrendelet szerint ehhez az érintetteknek nyilatkozniuk kell. A jövedelempótlék összege függ attól, hogy a kismama igénybe veszi-e a családi kedvezményt, és ha igen hány gyermek után. A következő napokban postázzák az érintetteknek az űrlapot, azt kitöltve legkésőbb május 31-ig kell visszajuttatni. A jogosultak januárig visszamenőleg megkapják a kiegészítést. Egyes közszférában dolgozók pedig 10%-al kevesebb bért kaptak kézhez február elsején, mint amennyi a decemberi fizetésük volt. Egy kormányrendelet szerint minden közszolgálatban foglalkoztatott munkavállalónak jár a bérkompenzáció, csak nekik is nyilatkozni kell róla. „Január 15-i határidőig nem nyilatkoztak a munkavállalók a kompenzációra való jogosultságról, ez esetben sem estek el semmitől, a jogszabály azt mondja, ha március 15-ig nyilatkozik arról, az adott munkavállaló, hogy kompenzációra jogosult, akkor visszamenőlegesen meg fogja kapni.” Aki februárban kérvényezni a bérkompenzációt a közszolgálatban, annak már márciusban megjelenik a számláján az elmaradt összeg.

Következnek a sporthírek, és az időjárás jelentés, híradót a szokott időben, fél 8-kor láthatnak legközelebb, vigyázzanak magukra. Viszontlátásra!

Készítette: Udvardi Laura